Recensies Van The Lost Chord

Het bijzondere aan zijn methode is de didactische en methodische opzet ... Taylor maakt zijn pretentie waar. Het werk is helder opgezet en is, voor een speler die de nodige vaardigheid heeft, goed te hanteren. (De Orgelvriend)

Opvallend is ook dat bij het uitleggen van de theorie de muzikale betekenis ervan meteen wordt meegenomen. Dat zie je wel eens anders in boeken over muziektheorie ... Wie graag wil weten waarom bepaalde verbindingen van tonen goed klinken en andere niet (en wie er misschien wel van droomt eens iets te componeren), kan veel hebben aan het doorwerken van dit boek. (Akkoord)

The Lost Chord is voor alle amateurorganisten en organisten in opleiding dé manier om het harmoniseren van de gezangen uit het liedboek en andere liederen onder de knie te krijgen. Van harte aanbevolen! (Het Orgel)

Eigenlijk zou je willen dat iedere conservatoriumstudent de gelegenheid krijgt om à la Taylor de harmonie te verkennen. ... Het is in ieder geval een feit dat menig student weliswaar vertrouwd is met allerlei gealtereerde akkoorden, maar toch nog steeds niet in staat is een eenvoudige melodie goed te harmoniseren.... Het boek bevat veel losse cadens- en sequensachtige oefeningen, er wordt regelmatig getransponeerd, en bovendien raakt de gebruiker en passant bedreven in het basso continuo-spel en in eenvoudige improvisaties op basis van een harmonisch schema. ...Ik ben ervan overtuigd dat deze pluriforme benadering uitstekend is. ... Voor conservatoriumstudenten zou het een ideale voorbereiding zijn op hun hoofdvakstudie. (Dutch Journal of Music Theory)

A particular strength is that the many exercises give a feel for using certain chords in different ways; it is not teaching by theory alone but by musical practice ... It is a highly recommended tutor. (Sunday by Sunday, Royal School of Church Music, UK)

'It is for the player to embark on a voyage of discovery, and for the teacher to offer guidance.' This single sentence from Stephen Taylor's superb new textbook (the sentiment expressed might almost be from Schumann's Musical Rules for the Young) encapsulates the refreshingly encouraging approach of this excellent new primer. Keyboard harmony only becomes the Very Difficult Thing which so many players perceive it to be when it's divorced from the continuum of musical thought and practice of which it forms an entirely natural part. The Lost Chord – with its roots firmly planted in the Dutch tradition of improvisation in the liturgy – adopts an admirably pragmatic approach to skills which too often become obscured in theorising ...
At every step, pertinent examples (largely drawn from familiar hymnody) reinforce the principles under discussion, fully supported by cogent written explanations and helpful cross-referencing to material already covered ...A particularly impressive aspect ... is the way in which the student is encouraged to analyse the aural effect of given progressions and procedures ...
The sense of natural progression continues in the final volume. Developing concepts of figuration, more complex modulation schemes, and introducing passing and auxiliary notes lead the student towards more sophisticated realisations of material from earlier volumes – an entirely logical recapitulation, which will reinforce a sense of progress and achievement. Schumann said: 'Theory, thorough bass, counterpoint etc will meet you friendly enough, if you meet them so.' And so will harmonisation. This new tutor makes a fundamental keyboard skill as friendly as it could possibly be, and everyone concerned with teaching keyboard harmony at any level will find it an entirely worthwhile – not to say thought-provoking – investment. (Choir & Organ, UK)

The text is very clear, well laid out and easy to follow ... the many exercises allow the user plenty of opportunity to develop and write down his or her own creative solutions. In my opinion The Lost Chord does an excellent job of bridging the chasm between head knowledge of harmonies etc ... and the frequent inability [of organ students] to improvise anything other than a passing-note or two in the bass line of a well-known hymn. I look forward to making use of this excellent resource with some of my own students at Sydney Conservatorium of Music in the very near future. (Journal of the Organ Music Society of Sydney, Australia).

Terug